Krav om skriftlighet Innsynsforespørsler skal registreres som inngående post og behandles skriftlig. Ansvar og saksbehandlingstid Avgjørelse om innsyn skal behandles snarest mulig og innen 5 arbeidsdager. Det er saksbehandler av gjeldende sak som skal behandle innsynsforespørselen. Saksbehandler er ansvarlig for at slike henvendelser blir besvart i henhold til gjeldende lovverk. Ved et eventuelt avslag om innsyn skal hjemmel for avslaget oppgis, dvs. paragraf, ledd evt. nr. eller bokstav. Avslaget kan påklages og dette skal opplyses. Partsinnsyn Det er egne regler for partsinnsyn og henvendelser i slike saker må behandles i henhold til fvl. § 18 og § 19. Innsyn for forskere Skal behandles i tråd med gjeldene regelverk, se forvaltningslovens § 13d og forvaltningslovforskriftens § 8. Søknad om innsyn skal rettes til vedkommende departement, men kommunen er behjelpelig med utforming av søknaden. Hvordan gis innsynet? Innsynet kan gis på stedet eller ved skriftlig henvendelse. Legitimasjon og eventuell fullmakt må framvises hvis man representerer en annen person. Arkivpersonalet tar kopi av legitimasjon og fullmakt og arkiverer. Taushetsbelagte dokumenter skal ikke sendes via e-post eller telefaks, men som rekommandert post eller til digital postkasse.
|